Utbildningen

Teori

Det finns olika inlärningsmetoder och vad som passar dig vet du troligen bäst själv. Hos oss får du möjlighet att variera mellan olika metoder, och till din hjälp har du böcker, onlinetester med frågor och självklart finns våra trafiklärare till hands för att svara på frågor.

Det är tydligt att de elever som lägger ner tid och kraft på sin teori lättare når både de teoretiska och praktiska målen. Så därigenom kan du påverka hur mycket tid och pengar ditt körkort kommer kosta dig.

Dyslexi

Vi har specialutbildade lärare inom dyslexi. Om du är i behov av att göra ditt teoriprov muntligt eller med förlängd provtid så går det att ansöka om detta hos Trafikverket. Det krävs en utredning som bifogas ansökan. Om du inte har intyg från skola eller läkare så hjälper vi dig med detta till en kostnad motsvarande en dubbellektion enligt kontorets prislista. Tid för detta bokas i receptionen på trafikskolan.

Praktik

Vi rekommenderar dubbellektioner då du får mer effektiv övningstid. För att nå bäst resultat i utbildningen så rekommenderar vi att du kör minst 3–4 lektioner/vecka. Är du nybörjare så börjar vi alltid på en lugn gata med nästan ingen trafik. Läraren visar genom demonstration, talar om hur du ska göra och sen får du prova själv. Läraren stöttar dig med instruktioner när det behövs. Du får läxa i ditt studiehäfte som vi jobbar med ute i bilen.

Du behöver naturligtvis inte börja ifrån början om du har goda förkunskaper. Läraren märker snabbt om du har körvana och du jobbar ni med moment som ligger längre fram i utbildningsplanen. Om du kört mycket privat och vill testa hur du ligger till så rekommenderar vi att du tar en testlektion. Din trafiklärare kan du rekommendera var i utbildningsplanen du befinner dig och uppskatta ungefär hur många lektioner du behöver för att bli färdig för förarprov.